کدام فرش دستباف بهتر است؟

فرش های فانتزی در انواع مدل های ساده و طرح دار موجود می باشند و اگر سایر وسایل موجود در منزل شما به صورت طرح دار انتخاب شده اند بهتر است فرش را از بین طرح های ساده انتخاب نمایید. حتی مدل فرش حاشیه دار خشتی در دکوراسیون مدرن هم هارمونی جالبی را ایجاد میکند. این کار هنر خاص خود را می طلبد و افراد ماهر فرش باف بر روی تار و پودی که بر روی یک دار قالی فلزی یا چوبی کشیده می شود، فرش را میبافند.

واقعا حیف است که چنین فرش هایی زیاد پا بخورند، پس بهتر است آن ها را جایی پهن کنید که به ندرت و تنها در زمان پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می گیرد. عمده مصالح کاربردي فرش پشم است که تجزيه ، فروپاشی و نيز عدم مقاومت در برابر شرايطی چونان آتش عمر اين کالای هنری کاربردی را تقليل داده است، به گونه ای که اگر واقعا به کار بسته شود و نشيمن افراد گردد زير پای يکی دو نسل بيشتر دوام نياورده و عمر آن فراتر از نيم قرن نمی شود و متسلسل شده از بين مي رود. البته این نکته را هم مدنظر داشته باشید که تنوع رنگی فرش ها با وجود زیاد بودن اما به گونه ای نیست که شما بتوانید دقیقا رنگ مورد نظر تان را پیدا کنید.

همچنین بافندگان فرش قم، فرش های كف ساده، با ترنج بزرگ شش گوشه ای مملو از گل ها و برگ های تیپ هراتی می بافند كه مشابه آن در بیرجند نیز بافته می شود. علاوه بر این در قم طرح درختی را گاهی بدون نقش محراب و گاهی در متن محرابی می بافند. بر این اساس می توان گفت، اگرچه فرش قم به ویژه در سالهای اخیر، مشتریان زیادی داشته و شهرت جهانی کسب کرده است اما از نظر طرح و نقشه پیرو طرح ها نقوش طراحان فرش دیگر شهرهاست. هنر اصیل فرش دستباف ایرانی شهرت جهانی دارد، دلیل این شهرت اول از بابت قدمت و ظرافت هنری و بعد از بابت ویژگیهای خاص بافت این نوع فرش است. با پیگیریهای بهعملآمده با مرکز ملی فرش کشور، فرش یزد و فرش دستباف ۱۰ منطقه دیگر کشور ثبت جهانی شد. در نهایت، ویژگیهای اقلیمی آن، که منطقهای است گرم و کویری، کم باران و خشک با انواع گیاهان رنگزا و کیفیت آبهای این استان که از عوامل تأثیرگذار در رنگ فرش این استان میباشند مورد بررسی قرار گرفته است.

شانه فرش ماشینی 700 شانه یعنی در این فرش طبق تعریف شانه و تراکم، در هر یک سانت عرض آن 7 عدد گره و در هر ده سانت آن 70 گره و در صد سانت آن 700 گره موجود است و برای تراکم آن باید بگویم که این فرش در تراکم های مختلف می تواند بافته شود که در ادامه به توضیح آن می پردازیم. شباهت الیاف آکریلیک و پشم به قدری زیاد است که گاهی اوقات نمی توان تفاوت فرش های بافته شده از این دو الیاف را تشخیص داد. نخ پشم قابلیت بازیافت است و به محیط زیست آسیب نمی رساند اما الیاف آکریلیک اینگونه نیست و تجزیه آن در طبیعت به زمان زیادی احتیاج دارد.

فرش طرح دار

یکی از تفاوت هایی که بین فرش ماشینی ابریشمی و فرش دست بافت ابریشمی وجود دارد، امکان استفاده از الیاف مصنوعی در بافت فرشهای ماشینی است درحالیکه در بافت فرشهای دست بافت فقط از الیاف ابریشم استفاده میشود. اما گاهی از این ترکیب نیز استفاده میشود. یکی از بزرگترین مزایای فرش های دستبافت عدم استفاده از الیاف مصنوعی در تهیه و تولید آن است که باعث می شود تا آسیبی به سلامتی شما وارد نشود. در کشور ما، بهعنوان بزرگترین مرکز بافت انواع فرش، این ارزش و اعتبار با سرپنجههای هنرمندان قالیباف شکل میگیرد.

از جمله این مزایا قیمت پایین است که قبلا به آن اشاره شد. زیرا رشته های پود قرمز آجری فروش آنلاین فرش است. از این نوع فرشها نباید در محلهای پر رفت و آمد استفاده کرد زیرا در مدت زمان اندکی لطافت و نرمی خود را از دست میدهند و آسیب میبینند. فرش های اتاق خواب در انواع طرح های ساده و شلوغ موجود می باشند و بهتر است شما برای این بخش از منزل خود از فرش های ساده استفاده نمایید و از انتخاب فرش ها با طرح های برجسته و پرزرق و برق خودداری نمایید زیرا این طرح فرش ها باعث می شوند تا فضای اتاق خواب شلوغ تر به نظر برسد.

دقت کنید که رنگ فرش با قسمت انتهایی پرز اختلاف رنگ نداشته باشد. اما این عامل دلیلی بر پایین بودن سطح کیفیت فرش ماشینی نیست. فرشهای دست بافت را بر اساس نوع الیاف استفاده شده در بافت آنها نیز میتوان دسته بندی کرد. زیباییهای قالی دستباف بر اثر پا خوردن، نور و شست و شو بیشتر می شود و این نوع از فرش ها هرگز چشم نوازی خود را از دست نمیدهند؛ به خصوص اگر الیاف این قالی با استفاده از مواد طبیعی رنگرزی شده باشد. همچنین این فرش ها در برابر نور طبیعی و نور خورشید مقاومت بالایی دارند و کمتر دچار آسیب می شوند.

یکی از تفاوتهای الیاف آکریلیک و پشم در رنگپذیری آنها است زیرا نخ آکریلیک نسبت به پشم قابلیت رنگپذیری بهتری دارد و همچنین فرش های بافته شده با آکریلیک زیباتر به نظر میرسد. هرچه فرش شانه اش بیشتر باشد نقشه فرش ، ظریف تر و زیباتر خواهد بود و هرچه تراکم بیشتر باشد فرش فشرده تر و مستحکم تر خواهد بود . قابل توجه است که به دلیل استفاده از الیاف پشم و ابریشم در بافت قالی دستباف هرگز شاهد تولید الکتریسیته ی ساکن در این نوع از فرش ها نخواهید بود. رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش دستبافت از افت شدید و قابل توجه درآمد صادراتی ایران از محل صادرات فرش دستباف طی ۱۶ سال اخیر خبر داد. در این حالت تفاوت هر قسمت به خوبی قابل تشخیص خواهد بود، در نتیجه میتوانید انتخاب بهتر و درستتری داشته باشید.

شما با خرید فرش های دست بافت علاوه بر هنر فرش بافی به صنایع نساجی، دامپروری و برخی دیگر از صنعتها نیز کمک می کنید؛ زیرا همه این صنایع در فرآیند تهیه فرش دستبافت دخیل هستند. از سوی دیگر با خرید فرش های دستبافت به رونق هنر ایرانی کمک کرده اید و این هنر را زنده نگه خواهید داشت. به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرحناز رافع امشب در گفتگو با خبرنگاران با بیان این که فرش دستباف ایران هنوز هم در دنیا حرف اول را می زند، اظهار کرد: در سال های گذشته حوزه فرش مشکلات زیادی داشته است ولی با توجه ویژه ای که دولت به این حوزه دارد می توانیم شاهد رونق این هنر صنعت باشیم.

این ماده در مقابل حرارت و رطوبت بسیار مقاوم می باشد و به دلیل همین ویژگی در بافت فرشهای ماشینی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از فرش های دستبافت دارای حاشیهای پهن در اطراف و طرح بیضی یا دایره در وسط می باشند که باعث شده است تا این نوع از فرش ها مورد استقبال زیادی قرار بگیرد. رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد اظهار داشت: مهمترین تولیدات فرش مهاباد از نوع تابلو فرش، فرش “افشار” و “درشتبافت افشان” است که به ترتیب ۴۰، ۲۵ و ۳۵ درصد تولیدات را شامل میشود. وی ادامه داد: مهمترین تولیدات فرش مهاباد از نوع تابلو فرش، فرش «افشار» و «درشتبافت افشان» است که به ترتیب ۴۰، ۲۵ و ۳۵ درصد تولیدات را شامل میشود. • طرحهای محرابی : طرح اصلی در این گروه بر مبنای محراب است. اسلیمی: این طرحها بر پایه گردش منظم نقوش اسلیمی شکل گرفته است. آلودگیهایی با پایه روغنی به سختی از این فرش ها پاک میشوند درحالیکه آلودگیهای حلال در آب به آسانی از سطح این فرشها پاک می شود.

این را به خاطر بسپارید که فرشهای الیاف نایلونی در طولانیمدت در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرند، زیرا بهمرورزمان رنگ آنها کم میشود. زیلو یک نوع زیرانداز است که با استفاده از دو رنگ نخ سفید و آبی بافته میشود و بیشتر برای مساجد و زیارتگاهها مورد استفاده قرار میگرفت. همچنین نخ پشم در بعضی از افراد ایجاد حساسیت می کند و باید توجه داشت که این موضوع ربطی به تمیز و کثیف بودن پشم ندارد. فرش ماشینی در بیشتر وارد با نخ آکریلیک و در برخی موارد تاپس بافته می شود.

امیدوارم این مقاله به کارتون بیاد و از این به بعد برای خرید فرش ماشینی مناسب تمام مواردی که گفته شد رو در نظر داشته باشید. پس بهتر است با توجه به فضایی که قرار است فرش را در آن قرار دهید جنس و بافت آن مدنظر داشته باشید. پلی استر نوعی ماده پلیمری است که در بافت فرش بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین پرز این نوع از فرش ها بسیار نرم و راحت است و مانند یک تشک نرم عمل می کند. در قم فرش هایی به تقلید از طرح هندسی جوشقانی بافت می شود که شباهت هایی نیز با فرش های طرح قدیمی کاشان دارد. عیب دیگر این دسته از فرشها مقاوم نبودن آن در برابر سرما و گرما است که این ویژگی آن را از فرش های پشمی متمایز می سازد.

امروزه فرشهای ماشینی به جزء جدانشدنی منازل بسیاری از ما ایرانیان تبدیل شده است. تاجایی که امروزه تنوع و کیفیت فرش ماشینی به بالاترین حد رسیده و برای هر نوع سلیقه و الزامات کاربردی، نمونههای مناسبی تولید میشود.این تنوع از الیاف اکریلیک و پلیاستر آنتیباکتریال و بادوام تا تولیداتی با الیاف پلیپرولین و هیتست ادامه دارد. از دیگر مزایا رنگ پذیری خوب این الیاف است که این موضوع سبب شده است تا این فرش ها از تنوع رنگ بالایی برخوردار باشند. در ادامه به توضیح کامل در مورد فرش های دست بافت و ماشینی و مزایا و معایب هر یک خواهیم پرداخت.

میزان جذب آلودگی در این دسته از فرشها زیاد است و در مدت زمان اندکی آلودگی را به خود جذب می کنند . در فرشهای تصویری به دلیل ظرافت کار ، نقوش و خطوط مربوط به عناصر تشکیل دهنده صورت از خانه های کاغذ شطرنجی عبور می کنند و از این نظر ، گاهی ممکن است که بافنده به جای یک گره ، از دو یا حتی شش گره استفاده کند. این الیاف، قیمت ارزانی دارند و برای افرادی که توان مالی زیادی برای خرید فرش ندارند گزینه مناسبی است.

البته این را هم اضافه کنیم فرش هایی با ضخامت بالا دوام بیشتری هم دارند پس خرید به صرفه تری هستند. فرش و فرش بافی در ایران به گونهای حائز اهمیت است که در تمام دنیا ایران و ایرانیها را با هنر فرش بافی میشناسند. شاید در سایر کشورها فرش و فرش بافی اهمیت چندانی نداشته باشد اما در ایران اینگونه نیست و فرش را به دلیل اینکه یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که از زمانهای دور به آن پرداخته می شود، وسیلهای ضروری میدانند. در مورد اینکه فرش کاشان بهتر است یا فرش مشهد، باید گفت این فرع داستان است، مهم کیفیت بافت، مواد اولیه و بحث تکمیل و بسته بندی است. فرش دستبافت در همه جای دنیا از ارزش و اعتبار زیادی در میان هنرها و صنایع دستی برخوردار است. از سوی دیگر با توجه به دستبافت این فرش ها ممکن است اشتباهاتی در بافت وطرح آن بوجود آید و این اشتباهات را فقط یک کارشناس و یا فردی که در این زمینه خبره باشد تشخیص خواهد داد.

توسط cdyhqw

احسان باربر