شیر سوزنی چیست؟ کارکرد و انواع نیدل ولو پردیس فولاد | kasrasaran

ساختمان خاص شیر سوزنی و مسافت کم جابجایی دیسک آن در مواردی که زمان عمل کردن شیر و تنظیم مکرر آن حائز اهمیت است، یک مزیت مهم این مقاله را بخوانید محسوب می شود. در بخش مزایا و معایب شیر سوزنی به بخش دیگری از قابلیت ها و ضعف های ناشی از ساختمان شیر سوزنی خواهیم پرداخت. شیرهای سوزنی عملکرد مناسبی در کنترل جریان سیالات غیرلزج مانند هوا، آب، بخار و گازهای دیگر از خود به نمایش می گذارند. در شیرهای سوزنی جریان به سمت یک حفره کوچک می رود و بعد از چرخش 90 درجه خود به سمت نوک یک مخروط می رود. این شیرها به این دلیل که بسیار قابل اطمینان هستند در مواردی که حساس و نیاز به دقت بالایی است بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

شیر سوزنی چیست؟ کارکرد و انواع نیدل ولو

شیر سوزنی (Needle Valve) یک مجرا با انتهای مخروطی شکل است که با چرخش یک عملگر که بالا و پایین می رود آن را باز و بسته می کند. استم (Stem) شیر به یک پلانجر متصل است و زمانی که استم چرخانده می شود پلانجر روی رزوه بالا یا پایین می رود. به منظور جلوگیری از باز شدن کامل پلانجر، یک مهره قفل شونده در داخل شیر قرار داده شده است. زمانی که پلانجر پایین می آید، سیت (Seat) مخروطی شکل در تماس با انتهای تیز و مخروطی آن قرار می گیرد و مجرای شیر را به طور کامل می بندد. برای متصل شدن شیر سوزنی به هر وسیله ای مانند لوله و شلنگ طرح ها و اندازه های مختلفی از پورت وجود دارد. کلاهکی که به غلاف شیر وصل شده است، از جنس های مختلفی مانند برنج یا فولاد ضدزنگ است.

شیر سوزنی چیست؟ کارکرد و انواع نیدل ولو پردیس فولاد | kasrasaran

همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، در این نوع شیر، آب‌بند موازی با خط جهت جریان قرار دارد، این امر بخصوص در حالتی که شیر بسته است، باعث وارد آمدن فشار سیال به دیسک می شود. شاید این مورد نکته منفی در مورد شیر سوزنی باشد، با این حال، از چند جبنه دیگر، دیسک موازی یک مزیت محسوب می شود. بسته به نوع ساختار شیرهای سوزنی، جریان سیال در عبور از آن ها مسیرهای مختلفی را طی می کند. نیدل ولو ها گاها به یک سیستم خودکار متصل هستند و نیاز به تنظیم دستی یا اپراتور ندارند.

انواع شیر سوزنی (Needle Valve)

شما می توانید با توجه به رزوه ها، فاصله بین انتهای مخروطی پلانجر و سیت (Seat) شیر را به دقت مشخص کنید تا نرخ جریان را به درستی تنظیم نمایید. بنابراین، با تغییر مکان پلانجر، شما می توانید نرخ جریان را بین صفر و حداکثر تنظیم کنید. می توانید با توجه لیست خرید خود، با کارشناسان فروش فارس استیل تماس گرفته و مطابق آخرین قیمت بازار، قیمت تجهیزات مورد نیاز خود را بگیرید. دریافت فاکتور رسمی و بازرسی محصول جز خدمات اصلی شرکت فارس استیل محسوب می شود.

  • شیر های سوزنی معمولا از فولاد ضد زنگ، برنز، برنج یا آلیاژ های فلزی ساخته می شوند.
  • ورودی این شیر نسبت به بقیه بدنه کوچک است، بنابراین در فشارهای بالا مشکلی پیش نخواهد آمد.
  • اندازه پورت های معمول برای شیرهای سوزنی از 1.8 تا 2 اینچ متغیر است.
  • همچنین می توان آن ها را به یک تایمر متصل و کنترل نرخ جریان را از دور کنترل کرد.

شیرهای سوزنی همانند سایر انواع شیرآلات صنعتی در سه نوع اتصال مختلف تولید و عرضه می شوند. این سه نوع عبارتند از شیر سوزنی رزوه ای، شیر سوزنی فلنجدار، و شیر سوزنی جوشی. شیر سوزنی برنجی عمدتا با اتصال رزوه‌ای مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال، در شرایط خاص نوع فلنجی آن نیز می تواند انتخاب شود.

توسط cdyhqw

احسان باربر